Area Wangsa Maju dan sekitar nya memang banyak gerai gerai di tepi jalan. Ada masa nya seperti waktu sarapan dan lunch penuh dengan kereta kiri kanan jalan , tuan punye kereta menjamu selera di gerai berhampiran.
Restoran pun banyak. nak list pun tak mampu. Ada restoran yang dibuka 24 jam, ada yang cuti pada weekend tertentu sebab lokasi nya di office area. Buka pun customer kurang sebab office tutup.
Kalau restoran tu, sure lah kos nya lebih tinggi. Sewa kedai pun kalau area Wangsa Maju ni kurang kurang rm5k sebulan( dapat lagi ke). Ditambah kos api air yang tinggi ( commercial rate), kos peralatan, dekorasi, pekerja pun kena dibayar epf, socso( tak semua kot).
Gerai di tepi jalan pula, tak mungkin sewa lot tanah tinggi seperti restoran. Ada pula yang jenis pacak payung, memang tak perlu bayar sewa. I sering compara harga nasi lemak yang berniaga payung dan restoran. Tak banyak bezanya, kadang macam sama harga di restoran. Kenapa agaknya?
Air teh tarik di tepi jalan rm 1.50 segelas. Sama macam kat restoran. Kedai mamak ada lagi yang jual bawah rm 1.50 segelas. I tengok kedai mamak guna susu tin FN yang tepi jalan tu guna GoldCoin. Ada sikit beza harga susu susu ni.
Selagi ada permintaan, selagi tu peniaga jual harga 'mereka..
Kuasa beli di tangan pengguna.bukan KPDN. Selagi pengguna tak bersatu boikot barang/produk/servis yang membebankan, selagi tu harga akan naik dan peniaga buat keuntungan tak munasabah.
No comments:
Post a Comment